Sikkerhetskontroll klasse B
Under finner du aktuelle spørsmål til sikkerhetskontroll av bil.
§ 23.Ansvar for kjøretøyets stand m.m.
Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.
Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand.
1) Hva er største tillatte totalvekt på tilhenger denne bilen kan trekke?
Se i vognkort.
1b) Hvilke konsekvenser kan man få dersom man kjører med for tung tilhenger på bilen?
Veigrepet på forhjulene blir redusert, kursstabiliteten blir redusert, bremselengden øker, blendingsfare, for høy aksellast på bakaksel.
2a) Hvilke ulemper kan du oppleve dersom du har for tung last i bilen?
Kjøreegenskaper blir redusert, bremselengde øker, blendingsfare.
2b) Hvor stor tillatt totalvekt kan tilhengeren bak denne bilen ha når føreren har førerkort klasse B (personbil)?
Se i vognkort eller førerkortforskriften.
3) Hvilke konsekvenser kan det få å kjøre med tilhenger med for stor tillatt totalvekt?
Det er ulovlig, redusert veigrep, kursstabiliteten blir redusert, bremselengden øker, blendingsfare.
4a) Kontroller dekk og felger for skader
Visuell kontroll, undersøk om det er noe uvanlig ved hjulene. Kontroller alle 4 hjul og sammenlign.
4b) Hvilke skader er mest vanlig?
Rifter i dekksiden, bulker i felgen (medfører ustabilitet), bobler i siden på dekket (forsterkningen i dekket vil være redusert).
5a) Kontroller dekkslitasje på begge forhjul
Visuell kontroll. Er mønsteret på dekkene slitt jevnt?
5b) Hva kan dekkslitasjen fortelle deg?
Dersom det er for lite lufttrykk vil dekkene bli mer slitt på sidene. For mye lufttrykk vil dekkene bli slitt mer på midten. Om det er slitt på en side kan det fortelle oss at forstillingen er skjev.
6a) Kontroller mønsterdybden på dekkene på begge forhjul
Visuell kontroll. Bruk en dybdemåler eller slitasjevarsler på dekkene (TWI). Minste tillatte mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 mm. På vinterdekk er minste tillatte mønsterdybde 3 mm.
6b) Hva er risikoen ved å kjøre med for liten mønsterdybde?
Dårlig veigrep, økt fare for vannplaning.
7a) Hva er riktig lufttrykk i forhjulene på denne bilen?
Se i dørstolpen på førersiden, i tanklokket eller i instruksjonboken.
7b) Kontroller om lufttrykket er riktig i forhjulene
Visuelt kan man se om dekket er jevnt slitt, eller bruk lufttrykksmåler.
8a) Kontroller om begge forhjulene på denne bilen har nok mønsterdybde
Visuell kontroll, dybdemåler eller slitasjevarsler på dekk
8b) Hva er kravet til mønsterdybde på vinter- og sommerdekk?
Vinterdekk er minimumskravet 3 mm, og på sommerdekk er minimumskravet 1,6 mm.
9a) Hva er riktig dekkdimensjon for denne bilen?
Se i vognkortet
9b) Kontroller om forhjulene har riktig dimensjoner
Bruk tallene i vognkortet og kontorller visuelt med dekkene på bilen.
10a) Hvor stor bæreevne må dekkene ha på denne bilen?
Se i vognkortet
10b) Kontroller om bakdekkene har riktig bæreevne
Visuell kontroll
Bremser
11a) Kontroller om bremsekraftforsterker virker.
Utfør kontroll: trykk på bremsepedalen til den blir hard med motoren av. Hold trykket på bremsepedalen samtidig som du starter bilen. Bremsepedalen skal nå synke inn.
11b) Er det forsvarlig å kjøre hvis bremsekraftforsterer ikke virker?
Som regel er det ikke forsvarlig, da dette gir nedsatt bremseeffekt. Bremsepedalen blir svært tung og hard.
12a) Kontroller bremsevæskenivået.
Kontroller om væskenivået i beholderen for bremsevæske under panseret på bilen.
12b) Hva vil du gjøre dersom bremsevæskenivået er for lavt?
Det kan være slitte bremseklosser, noe som gjør at bremsesystemet trenger mer væske for å trykke bremseklossene inn mot bremseskivene. Det kan også være lekkasje i bremsesystemet. Ta bilen til verksted for kontroll. Ikke etterfyll.
13a) Kontroller om bremsene har skjevtrekk.
Kjør i ca. 30 km/t rett frem, og brems deretter samtidig som du holder løst i rattet. Bilen skal holde kursen rett frem.
13b) Hva kan være årsaken til skjevtrekk?
Det er en feil ved bremsene, som gjør at de ikke slites likt. Trekker bilen til venstre side er bremsene mest slitt på venstre side. Ta bilen til verksted.
14a) Kontroller om varsellampen for to-krets bremsesystem/driftsbrems virker
Identifiser varsellampen i dashbordet. Lyser ved start, og skal slukke etter noen sekunder.
14b) Hva vil du gjøre dersom varsellampen begynner å lyse under kjøring?
Stanse, og evt. finne årsaken. Det kan være at to-krets bremsesystemet ikke fungerer, eller at det er lite bremsevæske). Ta bilen til kontroll.
15) Kontroller om varsellampen for ABS-bremsene virker
Identifiser varsellampen i dashbordet. Start motoren, og skal slukke etter noen sekunder.
16a) Kontroller at alle bremselysene virker
Sjekk at bremselysene på venstre og høyre side fungerer, samt høytsittende bremselys fungerer.
16b) Er det forsvarlig å kjøre når bremselysene ikke virker?
Nei, det er ikke forsvarlig. Feilen kan være en sikring eller lyspærer/dioder som ikke virker.
17a) Kontroller om nødsignallyset virker.
Slå på varsellyset og kontroller gul blink, foran (4 stk) og bak (2 stk).
17b) I hvilken situasjon er det riktig og viktig å bruke nødsignallyset?
Ved nødstopp for å markere bil, og i situasjoner som krever ekstra oppmerksomhet
18a) Kontroller at nærlyset virker, og at det er riktig innstilt.
Slå på nærlyset, kjør inn mot en vegg eller lignende for å se om det er lys fra begge lykter, og at de lyser i riktig høyde.
18b) Hvilke ulemper kan det ha om nærlyset er feil innstilt?
Blending av møtende trafikanter, samt at siktstrekningen i mørke kan bli redusert.
19a) Kontroller om kurve/tåkelyset fungerer
Slå på tåkelyset og/eller vri på rattet. Visuell kontroll.
19b) Hvilke ulempe vil det ha om kurve/tåkelys blir brukt feil?
Blendingsfare, irritasjon eller bot for feil lysbruk.
20a) Kontroller om tåkelyset bak fungerer
Slå på tåkelyset bak ved hjelp av bryter/knapp.
20b) Hvilke ulemper kan det ha om tåkelysene bak brukes feil?
De kan være sterkt blendene, spesielt om man kjører i kø.
21a) Kontroller at parkeringslys, baklys og skiltlys virker.
Visuell kontroll.
21b) I hvilken situasjon er det viktig at parkeringslysene er i orden?
Parkering i mørket uten andre lyskilder.
Styring
22a) Kontroller at styringen er i orden.
Rattutslag til begge sider, sjekke dødgang styring (maks 2-3 cm), selvoppretting av styring, ulyder og om bilen er retningsstabil.
22b) Hva kan være årsaken til at bilen drar til en av sidene under kjøring?
Det kan være feil på forstilingen eller forskjellig lufttrykk på venstre/og høyre side.
23a) Kontroller om servostyringen fungerer.
Start motor samtidig som du svinger til venstre eller høyre. Rattet skal bli lett i det du starter motoren.
23b) Er det forsvarlig å kjøre dersom ikke servostyringen virker?
Ja, det kan være forsvarlig, men styringen bil bli veldig tung. Dersom bilen har elektromagnetisk styring, vil det ikke være forsvarlig, da dette kan ødelegge styringen ytterligere.
24a) Kontroller om bilen er retningsstabil
Kjør bilen i ca. 30 km/t med løst rattgrep. Bilen skal gå rett frem.
24b) Hva kan være årsaken til at bilen trekker til en av sidene?
Det kan være feil lufttrykk, eller feil i forstillingen på hjulene.
Annet
25a) Finn frem refleksvesten
Den skal være tilgjengelig fra førersetet, og kan eksempelvis ligge i døren, i hanskerommet, under setet eller i eget oppbevaringsrom.
25b) Hvor vil du plassere varseltrekanten om det blir aktuelt å sette den ut?
Den skal være godt synlig for andre trafikanter. Utenfor tettbygd strøk bør den stå mellom 100 - 200 meter far bilen og aktuell situasjon. Innen tettbygd strøk bør man vurdere forholdene.
26a) Kontroller om vindusviskere virker på forskjellige hastigheter
Bruk vindusviskerhendel for å sjekke de forskjellige hastighetene.
26b) Hva kontrollerer du på vindusviskere?
Slitasje, rifter, løs gummi eller striper under visking.
27a) Still inn varmeapparatet slik at is og dugg på frontruten fjernes så effektivt som mulig.
Still inn vifter på frontruten og temperatur opp. Varmetråder i bakrute og på speil settes på (kan være automatisk avhengig av bil).
27b) Still inn varmeapparatet slik du vil ha det under kjøring
Utføres.
28a) Vis hvordan du vil fjerne dugg fra bakruten
Trykk på knappen for varmetråder i bakruten.
28b) Vis hvordan du vil fjerne is eller dugg fra sidespeilene
Egen knapp eller automatisk basert på utetemperatur.
29a) Kontroller at batteriet sitter fast
Åpne panser, og forsøk å dytte i batteriet. Det skal ikke flytte seg.
29b) Hva er risikoen ved å kjøre med løst batteri?
Det kan være batterisyresøl, og kan føre til kortslutning.
30) Kontroller at lydhornet virker
Trykk i midten av rattet.
31a) Kontroller at vindusspyleren virker
Utføres
31b) Vis hvor man fyller på spylervæske
Vis beholder under panseret
32a) Kontroller alle bilbeltene
Se etter slitasje, rifter, skader. Virker beltestrammeren? Kontroller.
32b) Hva er risikoen ved å bruke bilbeltet med slappe beltestrammere?
Beltet vil ligge løst, og vil ikke stramme godt nok ved sammenstøt.
33a) Finn frem varseltrekant, og monter denne skikkelig
Utføres
33b) Hvor langt fra bilen bør du gå før du setter den i fra deg?
Monter den ved bilen, gå med reflekssiden på varsletrekanten i retningen du går for å vise deg selv. Ta på refleks før du går med varseltrekant.
34a) Sett på nødsignallyset
Utføres ved å trykke på den røde trekanten i bilen
34b) Hvilke lys må ikke stå på sammen med nødsignallyset?
Fjern- eller nærlys vil minske effekten av nødsignallyset. Optimalt bør man ha nødsignallys alene, da det gir best effekt.
35a) Kontroller at varsellampen for kollisjonsputen virker
Tenning på, lyset skal lyse, og deretter slukke.
35b) Har det noen betydning hvilke passasjerer du plasserer i forsetet når bilen har airbags/kollisjonsputer foran?
Barn og kortvokste kan skades ved utløsning av airbag.
36a) Kontroller motoroljenivå
Skal være mellom min og maks på peilepinne til motorolje. Alternativt måles dette elektronisk og vises på displayet i bilen.
36b) Vis påfyllingsstedet for motoroljen
Vis i motorrommet hvor man fyller på olje.